Dogmefilm
Dansk film er aldrig blevet det samme siden dogme95. Dogmereglerne, der var grundlaget for det, der skulle blive kendt som dogmefilm, var en bombe under ikke bare dansk film, men international film i det hele taget. Dogme95 er bredt anerkendt som den mest indflydelsesrige filmbevægelse siden den franske nybølge i 60erne, og det er takket være fire danskere, særligt en eller to, der i 1995 først skrev dogmereglerne og siden lavede hver deres dogmefilm i løbet af de næste fem år. Men hvordan startede dogme95, før der var noget, der hed dogmefilm og dogmereglerne?
Begyndelsen på dogmefilm
Når man har at gøre med faderen bag dogmefilm og dogmereglerne, Lars von Trier, så skal det selvfølgelig starte spektakulært. Efter at have indledt sin karriere med tre film, der lignede alt andet end det, dogmefilm skulle blive kendt for. De var absolut ikke underlagt nogen form for dogmeregler fra dogme95. De var teknisk brillante, men manglede måske noget fokus på menneskelige karakterer og en god historie. Derfor nævner Lars von Trier allerede i 1993 til Peter Aalbæk, at han vil skabe noget, der hedder dogmefilm, dog endnu uden dogmereglerne skrevet ned. Det blev de så to år senere, da dogme95 blev en realitet. Sammen med Thomas Vinterberg nedfældede han dogmereglerne, de nye ti bud. Og nu kommer det spektakulære. For dogme95 og dogmereglerne var jo ikke bare tiltænkt de fire gutter. Dogmefilm skulle være et verdensomspændende fænomen. Derfor tog Lars von Trier til Frankrig med dogmereglerne printet på et hav af røde flyvepapirer, som han derefter valgte at kaste ud i det prestigefyldte Odeon-teater under sin egen tale. En ny æra i international film var indvarslet: æraen for dogme95.
Dogmereglerne
Det grundlæggende formål med dogmereglerne i dogme95 var at rive illusionen væk fra filmen. Dogmefilm skulle være ærlige og ikke snyde sit publikum, fordi det er bund og grund er falskt. Derfor måtte man som en del af dogme95 underskrive et kyskhedsløfte, der bestod af de ti dogmeregler. Den første af dogmereglerne lyder, at man i en dogmefilm skal optage på location, ikke må bruge rekvisitter og ikke tilføre scenografi. Den anden af dogmereglerne er, at al brug af lyd skal være med i billedet, man må fx ikke bruge tillagt musik i en dogmefilm. Det tredje krav for at være med i dogme 95 er det håndholdte kamera, og den fjerde dogmeregel er ingen brug af lys eller sort/hvid. Den femte af dogmereglerne er et forbud mod optisk arbejde og filtersætning. Så kommer vi til den sjette af dogmereglerne, som bebuder, at ingen dogmefilm må indeholde overfladisk action i form af mord, våben etc. Den syvende af dogmereglerne sikrer, at filmen skal kunne foregå her og nu: ingen tidsmæssig og geografisk fremmedgørelse. I samme boldgade lyder den ottende regel, at ingen dogmefilm må være en genrefilm. Den niende af dogmereglerne er en teknisk af slagsen, nemlig at filmformatet skal være Academy 35mm. Og så sluttes dogmereglerne af med, at instruktøren ikke må krediteres på en dogmefilm - i så fald er han/hun ikke en del af dogme95.
Dogmefilms guldalder
Dogmereglerne gav altså dansk film en fremtrædende plads i internationale farvande de næste 5-10 år. Det kickstartede for alvor til Cannes-festivalen i 1998, hvor Lars von Triers dogmefilm Idioterne og Thomas Vinterbergs dogmefilm blev vist, og Vinterbergs dogmefilm gik simpelthen hen og vandt de prestigefyldte gyldne palmer på festivalen. Hvilken entré for dogme95. De to dogmefilm fra forfatterne af dogmereglerne ses i dag stadig som de største dogmefilm overhovedet, men det blev ikke desto mindre til mange andre gode dogmefilm den efterfølgende tid. En af de andre såkaldte dogmefædre kom nemlig også sin fortolkning af dogmereglerne: Kristian Levrings eksperimenterende dogmefilm The King is Alive. Derudover kanonerede en instruktør som Lone Scherfig ind på filmscenen med sin dogmefilm Italiensk for begyndere, Susanne Bier underlagde sig dogmereglerne i dogmefilmen Elsker dig for evigt og Nikolaj Lie Kaas og Sidse Babett Knudsen leverede mindeværdige præstationer i to forskellige dogmefilm, henholdsvis Et rigtigt menneske og Se til venstre der er en svensker. Alle de dogmefilm har vi samlet til jer lige her på denne side, hvor du også kan finde dogmefilm som En kærlighedshistorie og Forbrydelser. Så det er bare med at læne dig tilbage, mærk dansk filmhistories vingesus og vælg en dogmefilm, der er barn af dogmereglerne og dogme95. God fornøjelse!